سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اهمیت علم حقوق و نقش وکیل در دادرسی

علم حقوق علمی است که در دنیای امروز از جایگاه بالایی برخوردار است چراکه نظم و امنیت جامعه و روابط افراد جامعه در گرو رعایت اصول و مقررات در هر امری می باشد.

اصول و مقررات جهت روابط افراد جامعه با یکدیگر و روابط دولت و مردم و کلیه ارگان ها در سایه قانون است که رسمیت می یابد.

اما جهت اجرای هر قانون به افرادی نیاز است که بتوانند به این اصول و مقررات اشراف داشته باشند. صرف وجود قانون و جرم انگاری رفتارهای اشتباه در جامعه ضمانت اجرا این نیست که افراد اعمال خلاف قانون را انجام ندهند.

چه بسا ظلم ها و حق خوری های بی شماری رخ می دهد که به جهت عدم آگاهی افراد، بی تقاص می ماند و یا جبران خسارت انجام نمی گیرد.

از این رو به وجود افرادی نیاز است که در این علم تحصیل نمایند و بر قوانین و مقررات مسلط شوند و بتوانند دیگر افراد را در این حوزه راهنمایی نمایند.

وکیل پایه یک دادگستری به چه کسی گفته می شود؟

وکیل پایه یک دادگستری فردی است که دانش آموخته علم حقوق است و جهت اخذ پروانه وکالت، در آزمونی که هر ساله از سوی کانون وکلا یا قوه قضاییه برگذار می گردد، شرکت می نماید و چنانچه موفق به اخذ قبولی شود، پس از طی نمودن دوره کارآموزی از کانون وکلا و یا قوه قضاییه پروانه یایه یک دادگستری اخذ می نماید و می تواند در حوزه های مختلف به افراد دیگر مشاوره حقوقی و کیفری و... بدهد و قبول وکالت در حوزه های مختلف نماید.

وکیل خوب چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

1)اشراف بر قوانین:

قوانین در حوزه های مختلف بسیار گسترده می باشند. از این رو شاید تسلط کامل بر همه قوانین از یک وکیل ساخته نباشد اما اشراف بر حوزه های تخصصی بر هر وکیل لازم و برگ برنده او در پیشبرد دعاوی وی می باشد.

2) تسلط بر درک و فهم قوانین:

قوانین دارای ادبیات خاص حقوقی هستند که تفسیر آن ها برای افراد عامه مشکل می باشد و اما گاهی یک کلمه در متن یک ماده می تواند تا حد زیادی نفع یا ضرر را نصیب افراد نماید، فلذا تسلط به فهم قوانین اهمیت بالایی دارد.

3)فن بیان قوی و شیوا:

اصلی ترین وظیفه یک وکیل پایه یک دادگستری دفاع از موکل خویش می باشد.جهت دفاع از موکل لازم است که وکیل فن بیان قوی و شیوا داشته باشد تا بتواند هر آنچه لازم است را به وضوح در محکمه ارائه دهد.

4)دست به قلم بودن:

نوع نگارش یک وکیل دادگستری نشان دهنده علم او در حوزه وکالت می باشد. یک وکیل بایستی بتواند  با استفاده از نوع نگارس خود لایحه های بی عیب و نقص و قابل فهم را ارائه دهد و در آنان مستندات خود را به خوبی و در جایگاه صحیح به کار ببرد.

5)آشنایی با روند دادرسی و محاکم:

تجربه در همه مشاغل حرف اول را می زند، و  در وکالت نیز این موضوع واجد اهمیت می باشد. وکیل بایستی با سیستم دادرسی عجین شده باشد و راه و روش و اصول دادرسی در محاکم را بداند و این امر حاصل نمی شود جز با مراجعهات مکرر به محاکم دادرسی و شرکت در جلسات رسیدگی متعدد.