سفارش تبلیغ
صبا ویژن

حضانت فرزندان پس از طلاق با چه کسی است؟

حضانت فرزندان پس از طلاق با چه کسی است؟

حضانت هم حق و هم تکلیف ابوین می باشد و هیچ یک از پدر و مادر نمی توانند این حق را از خود سلب نمایند اما چنانچه به علت جدایی پدر و مادر، دیگر امکان زندگی فرزند نزد پدر و مادر نباشد. تکلیف حضانت فرزندان باید مشخص گردد.

 آنچه در قانون در باب موضوع حضانت فرزتدان پس از طلاق آمده است این است که حضانت فرزند ، چه دختر و چه پسر تا سن هفت سالگی با مادر است و پس از سن هفت سالگی حضانت با پدر می باشد. که البته بحث حضانت از نفقه فرزند جداست و نفقه فرزند با پدر می باشد حتی در زمانی که حضانت با مادر است البته در صورتی که غیر از این بین زن و مرد توافقی صورت نگرفته باشد.

 

حضانت فرزند پس از فوت پدر با چه کسی است؟

حضانت فرزند پس از فوت پدر در صورت زنده بودن مادر با اوست و امکان سلب حضانت از مادر وجود ندارد مگر اینکه مادر دارای فساد اخلاقی، تجاهر به فساد، اعتیاد و..... مواردی باشد که صلاحیت نگه داری از فرزند را نداشته باشد که در این صورت حضانت از مادر سلب شده و ممکن است به جد پدری و یا هر فرد صالح دیگری که دادگاه مصلحت بداند اعطا گردد.

 

حضانت فرزند در طلاق توافقی با کیست؟

طلاق توافقی به طلاقی گفته می شود که زن و مرد پیش از طلاق در مورد کلیه حقوق مشترک توافق می نمایند و طبق توافقات فی مابین راضی به طلاق می گردند. حضانت فرزندان نیز یکی از مواردی است که زن و شوهر پیش از اقدام جهت طلاق توافقی نسبت بدان به اتفاق نظر می رسند. ممکن است در طلاق توافقی حضانت کلا به مادر و یا کلا به پدر اعطا شود و یا اینکه پدر و مادر توافق نمایند که طبق قانون در مورد حضانت عمل نمایند و یا اینکه به صورت مشترک حضانت را بر عهده گیرند.

گاها نیز در طلاق توافقی زن و شوهر انتخاب را به خود فرزند واگذار می نمایند.