سفارش تبلیغ
صبا ویژن

در چه مواقعی امکان شکایت از پزشک وجود دارد؟

شکایت از پزشک ، جزو مواردی است که گاهی برای برخی از افراد پیش می آید. برخی از بیماران بنا به دلایل گوناگونی، اصرار دارند که باید از پزشک معالج خود شکایت کنند. در ادامه به بررسی این موضوع پرداخته ایم که در چه مواردی شکایت از پزشک امکان پذیر است؟ هرچند که در این مواقع استفاده از مشاوره حقوقی که در زمینه های پزشکی هم اطلاعاتی داشته باشند، میتواند بسیار راهگشا باشد.

در چه مواقعی امکان شکایت از پزشک وجود دارد؟

پزشکی حرفه ای است که در آن تخصص و دقت و مهارت و وجدان کاری همه در کنار یکدیگر نقش اساسی را ایفا می نمایند.

از این رو کوچکترین خطا در این حرفه می تواند به عواقب نافرجامی ختم گردد.اما از طرفی دیگر قانون گذار جرایم پزشکی را پیشبینی و برای پزشک متخلف مجازات در نظر گرفته است.

مصادیق تخلفات پزشکی بی شمار است اما برخی از شایع ترین تخلفات مزبور عبارتند از:

1)شکایت از پزشک بدون مجوز طبابت:

هر حرفه ای برای شروع به فعالیت، به مجوز فعالیت برای آن حرفه نیاز مند می باشد .پزشکی نیز نیازمند پروانه پزشکی است.

از آنجایی که پزشکی از مشاغلی است که با جان افراد سر وکار دارد، لازمه جواز پزشکی و طبابت از اهمیت بالاتری در این حرفه برخوردار است از این رو چنانچه فردی بدون مجوز به حرفه طبابت و پزشکی بپردازد متخلف و برای وی ضمانت اجرا در نظر گرفته می شود.

2)شکایت از پزشک به جهت عدم جواز مکان فعالیت:

مکانی که پزشک در آن به طبابت می پردازد بایستی دارای مجوز از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باشد. چنانچه پزشکی مکانی را بدون کسب چنین مجوزی تاسیس و در آن به طبابت بپردازد، متخلف و در صورت شکایت از وی محکوم می گردد.

3)واگذاری پروانه رسمی خود به دیگری:

پروانه پزشکی قابل واگذاری به غیر نمی باشد. از این رو چنانچه پزشکی بدین عمل اقدام نماید مرتکب عملی خلاف گردیده است که دارای ضمانت اجراست.

4)استفاده از پروانه رسمی دیگری:

پزشکی جزء حرفه هایی نیست که با مجوز آن بتوان بدون دارا بودن تخصص وارد عمل شد، از این رو هیچ فردی چه دارای تخصص پزشکی باشد و چه نباشد مجاز نیست با استفاده از پروانه دیگری به طبابت بپردازد.

ضمانت اجرا تخلفات پزشکی چیست؟

مستند به ماده 3 قانون طبابت ،اصلاحی 1379 مرتکب تخلفات پزشکی، به پرداخت جریمه نقدی از 5 ملیون ریال تا 50 ملیون ریال محکوم می گردد و در صورت تکرار تخلف، به جریمه نقدی تا 100 ملیون ریال محکوم می شود.

نقش وکیل پزشکی در شکایت از پزشک چیست؟

جهت ورود به دعاوی پزشکی صرفا علم حقوقی و تسلط بر قوانین کفایت نمی نماید بلکه لازم است فردی که در این رشته قبول وکالت می نماید به صورت اجمالی بر مباحث پزشکی نیز تسلط نسبی داشته باشد تا درصد موفقیت پرونده بالا برود.  از این رو وکیل پزشکی متخصص بایستی در کنار اشراف بر قوانین به علم پزشکی نیز در حد معمول آگاهی داشته باشد.